Większość osób przepada za spożywaniem różnego rodzaju słodkości. Niestety, większość słodyczy dostępnych w popularnych supermarketach zawiera spore ilości rafinowanego cukru. Najczęściej znajdziemy go w lodach, ciastkach oraz batonikach. Słodkości bardzo często zawierają także masę szkodliwych substancji konserwujących oraz sztucznych aromatów. Dlatego też koniecznie musimy unikać konwencjonalnych słodkości. Czym jednak należy je zastąpić?

Przygotuj słodycze samodzielnie.

Jeżeli zależy nam na spożywaniu dobrej jakości słodkości, które nie wywrą niekorzystnego wpływu na nasze zdrowie fizyczne i psychiczne, koniecznie zadbajmy o to, aby przygotować słodycze samodzielnie. Oczywiście powinny one być przygotowane z jak najlepszej jakości produktów. Najbezpieczniej jest zawsze sięgać po ekologiczne jajka, zdrowe zamienniki cukru oraz po pełnoziarniste mąki i płatki. Na uwagę zawsze zasługują również owoce. Podczas przygotowywania dobrej jakości słodkości, dobrze byłoby zatroszczyć się o dobre przepisy. Znajdziemy je zarówno w książkach kulinarnych jak i na różnego rodzaju blogach internetowych.

Z jakich zamienników cukru warto korzystać?

Bez względu na to czy chcemy zredukować swoją wagę czy też zależy nam na odpowiednio zbilansowanej diecie, powinniśmy rzucić rafinowany cukier. Dotyczy to nie tylko cukru białego, ale również cukru trzcinowego, który oprócz zawartości pewnych minerałów, posiada wszystkie szkodliwe właściwości białego cukru. Z całą pewnością dobrze byłoby sięgnąć po takie zamienniki cukru jak erytrytol oraz ksylitol. Ten pierwszy ma znacznie mniej kalorii niż drugi. Jest jednak mniej słodszy od klasycznego cukru. Jeśli jednak chodzi o ksylitol, jest on tak samo słodki jak klasyczny cukier. Nie posiada jednak wszystkich jego szkodliwych właściwości. Dobrym pomysłem będzie również stosowanie cukru kokosowego. Powinniśmy jednak używać go w rozsądnych ilościach. Posiada on bowiem wyższy indeks glikemiczny od ksylitolu, zwanego również cukrem brzozowym. Z całą pewnością jest jednak znacznie zdrowszy od białego i brązowego rafinowanego cukru. Dobrym pomysłem będzie dodawanie go do domowych wypieków i deserów. Wzbogaci również smak orientalnych dań, takich jak na przykład curry. Na uwagę zasługują także suszone owoce. Je również możemy wykorzystać do posłodzenia naszych wyrobów. Najlepszym wyborem będą daktyle, zarówno te świeże jak i suszone. Świeże są znacznie miększe, dlatego nie muszą być zalewane wrzątkiem. Jeżeli jednak preferujemy daktyle suszone, bardzo prawdopodobne jest to, że będzie trzeba zalać je wodą, aby nabrały pożądanej przez nas miękkości i kleistości. Na pewno warto byłoby dodawać daktyle do ciast, ale z powodzeniem sprawdzą się również jako samodzielna, słodka przekąska. Kolejnymi suszonymi owocami, które wzbogacą nasze domowe desery są bez wątpienia morele suszone oraz rodzynki. Jeśli chodzi o te drugie, musimy użyć znacznie większej ich ilości. Słodzić można także miodem. Niestety, nie jest to dobry pomysł dla osób, które borykają się z cukrzycą, bo miód ma stosunkowo wysoki indeks glikemiczny. Miodu mogą oczywiście używać osoby będące na diecie, ale nie powinny to być zbyt duże ilości.

O czym jeszcze warto pamiętać przygotowując domowe słodkości?

Jeżeli przygotowujemy zdrowe słodkości, powinniśmy używać nie tylko wysokiej jakości substancji słodzących, ale także innych, zdrowych składników. W szczególności warto zainteresować się mąkami, w tym mąkami orzechowymi. Świetnie sprawdzą się mąki migdałowe, z orzechów włoskich, a także mąka z kokosa czy orzechów laskowych. Warto docenić je nie tylko ze względu na wyjątkowy smak, ale także ze względu na wspaniały aromat. Wypieki z dodatkiem mąk orzechowych charakteryzują się także niezwykle dużą zawartością białka. Będą więc w szczególności godne polecenia dla osób, które z różnych względów unikają białka zwierzęcego. Jeżeli korzystamy z bardziej klasycznych mąk, wybierajmy te z pełnego ziarna. Doskonale sprawdzą się mąki orkiszowe, żytnie, a także owsiane. Jeśli potrzebujemy mąk bezglutenowych, z powodzeniem sięgnijmy po mąkę kukurydzianą, a także po mąkę kasztanową. Dobrym pomysłem będzie także wzbogacenie domowych wypieków o dodatek owoców. Do przygotowania domowej szarlotki warto wykorzystać świeże jabłka. Świetnie w tej roli sprawdzi się chociażby szara reneta. Należałoby również pamiętać o owocach, które wspaniale nadają się do tortów na zimno. Idealnym pomysłem będzie wykorzystanie owoców jagodowych, takich jak jeżyny, borówki amerykańskie oraz maliny. Nie każdy jednak przepada za słodkimi wypiekami. Niektórzy są bowiem zainteresowani spożywaniem nieco innego rodzaju deserów. Mowa tu chociażby o koktajlach. Nie wszystkie koktajle muszą zawierać dodatek zielonych warzyw, za których smakiem niekoniecznie przepadamy. Idealnym przykładem koktajlu, który zaspokoi naszą ochotę na słodkości jest bez wątpienia koktajl bananowy. Banany zmiksowane z dodatkiem mleka oraz łyżki kakao lub karobu będą smakować naprawdę wyśmienicie. Jeżeli przepadamy za smakiem kawy, możemy dodać do koktajlu również łyżeczkę kawy rozpuszczalnej. Niektóre osoby mogą być zadowolone ze zjedzenia od czasu do czasu kilku kostek gorzkiej czekolady. Wspaniale sprawdzi się w tej roli czekolada z zawartością minimum 85 % kakao. Unikajmy zakupu czekolad, które zawierają bardzo duże ilości rafinowanego cukru. Będą one bowiem wywierały niekorzystny wpływ na nasze zdrowie. Jeżeli spożywamy słodkości, musimy jednak pamiętać o tym, aby zachować umiar. Nawet smakołyki, które są przygotowane ze zdrowych składników mogą być bowiem bardzo kaloryczne. Warto więc spożywać je od czasu do czasu, tak jak standardowe słodycze. Pamiętajmy także o tym, aby nie spożywać na raz dużej ilości domowego ciasta czy innego rodzaju deseru. Domowe słodkości najlepiej podzielić na kilka porcji.