Dieta odchudzająca kojarzy się wielu osobom niekorzystnie. Spodziewamy się bowiem dużej ilości wyrzeczeń, a także konieczności całkowitej eliminacji słodyczy. Na szczęście dobrze skomponowana dieta odchudzająca może nie tylko przynieść efekty w postaci zrzucenia paru kilogramów, ale również może być smaczna. Jeżeli mamy problem z właściwym jej skomponowaniem, możemy śmiało poprosić o pomoc dietetyka. Jeśli jednak nie brakuje nam samozaparcia ani cierpliwości, z powodzeniem możemy taką zdrową dietę przygotować samodzielnie. Na pewno bardzo pomocne okażą nam się warzywa. Niektóre z nich w dużym stopniu wspomagają bowiem proces odchudzania. Należy jednak pamiętać o tym, że dla uzyskania optymalnych efektów prawidłową dietę odchudzającą warto zestawić z systematyczną aktywnością fizyczną, najlepiej typu cardio. Jeśli możemy, ćwiczmy na świeżym powietrzu. Wspaniałym pomysłem będą piesze wędrówki do lasu, a także spacery po obrzeżach miasta. Nie ulega wątpliwości, że należy się wyposażyć również w cierpliwość. Nie zawsze bowiem efekty widoczne są szybko. Dobrze zbilansowana dieta odchudzająca ma wręcz to do siebie, że na jej pierwsze zauważalne efekty trzeba sporo poczekać. Na szczęście efekty są długotrwałe i warte wspomnianych oczekiwań.

Jakimi warzywami warto się zainteresować?

Osoby odchudzające się powinny zwracać uwagę na to, aby ich jadłospis był jak najbardziej zróżnicowany. Nie sposób jednak nie zauważyć, że niektóre warzywa mogą nie być dla nich odpowiednie. Najlepiej byłoby zdecydować się na spożycie warzyw niskokalorycznych, takich jak na przykład ogórek. Ogórek jest prawdziwym sprzymierzeńcem osób, które chcą zrzucić kilka lub nawet kilkanaście nadprogramowych kilogramów. Warzywa te zawierają spore ilości wody, a także cennych witamin i minerałów. Ogórki pomagają również oczyszczać nasz organizm z nagromadzonych w nim toksyn, które nie tylko pogarszają stan naszego zdrowia, ale sprawiają również, że nasza skóra wygląda znacznie gorzej. Panie, które mają dużo toksyn w swoich organizmach znacznie częściej narzekają na cellulit. Ogórki nadają się do wszechstronnego wykorzystania. Latem na pewno dobrze byłoby sporządzić z nich smakowitą mizerię. Zamiast dodatku śmietany, wzbogaćmy ją jednak o dodatek jogurtu naturalnego. Unikajmy jednak produktów typu light. Dobrze byłoby również wspomnianą mizerię posypać świeżo posiekanym koperkiem, który wspomoże procesy trawienne naszego organizmu. Bardzo dobrym pomysłem jest również kiszenie ogórków. Wspaniale, jeśli mamy możliwość samodzielnej uprawy ogórków. Kiszone ogórki z własnej działki czy ogródka będą prawdziwym bogactwem witamin i minerałów. Świetnie komponują się z duszonymi na parze czy pieczonymi mięsami. Na pewno warto docenić ich właściwości probiotyczne, przez co służą naszym jelitom. Na uwagę wśród warzyw wspomagających odchudzanie zasługuje również cukinia. Warto zaznaczyć, że jadalne są nie tylko owoce tego warzywa, ale również i kwiaty, które możemy zapiec w passacie pomidorowej. Nie ulega wątpliwości, że cukinia posiada niski indeks glikemiczny. Oznacza to, że spożywać ją mogą nie tylko osoby na diecie odchudzającej, ale również osoby, które borykają się z nieprawidłowym funkcjonowaniem gospodarki węglowodanowej. Z całą pewnością dobrze byłoby przyrządzać cukinię na wiele różnych sposobów. Na uwagę zasługuje chociażby cukinia duszona z innymi warzywami w passacie pomidorowej. Nie sposób nie wspomnieć również o walorach smakowych tego warzywa jadanego na surowo, w sałatkach warzywnych. Jeżeli jednak chcemy spożyć cukinię na surowo, musimy wybrać młode warzywa, najlepiej z własnego ogródka.

Które warzywa wymagają obróbki termicznej, a które nie?

Jeżeli zależy nam na tym, aby nasze posiłki były dietetyczne, koniecznie musimy zadbać o prawidłowe przetworzenie warzyw. Oczywiście niektóre z nich nadają się do jedzenia na surowo. Na pewno wyróżnić tu należy ogórka, wspomnianą powyżej młodą cukinię, ale także pomidory, paprykę czy marchewkę. Niektóre warzywa nadają się do spożywania zarówno na surowo jak i po przetworzeniu. Mowa tu o papryce, pomidorach czy ogórku. Nie sposób jednak nie zauważyć, że pewne grupy warzyw koniecznie muszą być spożywane po obróbce termicznej. Mowa tu o pieczeniu, duszeniu czy smażeniu. Na uwagę zasługują ziemniaki, które możemy przyrządzić w wyżej omawiane sposoby. a pewno warto byłoby również pokochać pietruszkę, która doskonale smakuje dodana do zupy. Warzywa strączkowe, takie jak ciecierzyca czy różne gatunki soczewicy wspaniale nadają się dla osób na diecie odchudzającej. Należy jednak ugotować je przed zjedzeniem.

Jaki posiłek z warzyw będzie dietetyczny?

Warzywa mają to do siebie, że znakomicie smakują solo. Nie sposób jednak nie zauważyć, że większości osób zależy na przyrządzeniu smakowitych, pełnowartościowych posiłków na ich bazie. Takim osobom można polecić sałatki warzywne, koktajle oraz zupy. Tego rodzaju posiłki powinny na stałe wpisać się w dietę osób, które marzą o zachowaniu pięknej i smukłej figury. Nie sposób jednak nie zauważyć, że dania powinny posiadać odpowiednią ilość białka. Warzywa niestety zawierają go przeważnie za mało, chyba, że mowa o warzywach strączkowych. Warzywa strączkowe takie jak wspomniana już powyżej soczewica, cieciorka czy fasola stanowią wspaniałe zamienniki mięsa. Warto podawać je z zielonymi sałatami, a także z dodatkiem pokrojonych w kostkę pomidorów czy ogórków. Nw szczególną uwagę zasługują także koktajle. Aby zniwelować przykry dla niektórych smak warzyw w koktajlu, można do niego dodać również owoce. Wspaniale w tej roli sprawdzą się banany, ale również słodkie, egzotyczne mango. Na uwagę zasługują także nektarynki, ananasy czy truskawki. Do koktajlu koniecznie dodajmy również owoce jagodowe, jeżeli jest na nie sezon. To prawdziwy sprzymierzeniec osób, które dbają o linię.