Każdy, kto jest na diecie wegetariańskiej nie spożywa mięsa. Nie sposób jednak nie zauważyć, że wegetarianie, w odróżnieniu od wegan, nie unikają przetworów mlecznych. Nie muszą rezygnować więc z serów, a także z mlek owczych, krowich oraz kozich. Na pewno jednak dieta wegetariańska powinna być bogata w produkty, które zastąpią mięso, a przy tym będą zdrowe.

Nie unikaj warzyw.

Każdy, kto jest na diecie wegetariańskiej nie powinien unikać spożywania warzyw. Tak naprawdę powinny one być zresztą podstawą diety każdego człowieka, który szanuje swoje zdrowie fizyczne oraz psychiczne. Bardzo dobrym pomysłem będzie dodawanie warzyw do każdego lub do większości spożywanych posiłków. Na bazie warzyw możemy przygotować smakowite sałatki. Warto wzbogacić je jednak o jakieś wegetariańskie białko. Jak wiadomo, sery na diecie wegetariańskiej są jak najbardziej dozwolone. Z tego też względu z powodzeniem można zajadać się pyszną sałatką z warzyw z dodatkiem tłustego i słonego sera feta. Smak sałatek podkreśli też wyrazisty parmezan. Warto zainteresować się także serami owczymi i kozimi. W roli dodatku do sałatki dobrze sprawdzą się także dobrej jakości nasiona. Koniecznie wybierajmy takie, które zawierają duże ilości witamin i minerałów W tej roli doskonale sprawdzą się pestki słonecznika oraz pestki dyni. Pestki dyni zawierają spore ilości cynku, który troszczy się o wspaniały wygląd skóry oraz paznokci i włosów. Na pewno dobrze byłoby przyjrzeć się także olejom z pierwszego tłoczenia. Na szczególną uwagę zasługuje oliwa z oliwek, olej lniany, a także olej z orzechów włoskich. Z warzyw przygotować można również smakowitą zupę. Może być to zupa krem lub zupa z dodatkiem krojonych warzyw. Z całą pewnością warto byłoby również zainteresować się koktajlami, w których również możemy przemycić pełne substancji odżywczych warzywa. Aby zniwelować ich przykry smak, warto wzbogacić je o dodatek owoców. W koktajlach można w szczególności przemycić zdrowe warzywa liściaste. Wśród warzyw liściastych na szczególną uwagę zasługują te zielone, pełne dobroczynnych antyoksydantów. Szpinak, rukola i sałata lodowa z powodzeniem mogą być dodawane do koktajlu. Jeżeli oprócz niego do koktajlu dodamy również banana, smak zielonych warzyw liściastych będzie niewyczuwalny. Wspaniałym pomysłem byłoby również użycie słodkiego ananasa. Awokado również będzie stanowiło wspaniały dodatek do koktajlu. Warto jednak wiedzieć, że warzywa liściaste to nie są jedyne warzywa, których możemy użyć do przygotowania zdrowego koktajlu. Do sporządzenia koktajlu z powodzeniem możemy bowiem wykorzystać zielone ogórki gruntowe. Dzięki nim koktajl będzie świetnie nadawał się na letnie popołudnie ze względu na rześki smak i zapach.

W jaki sposób warto jadać owoce?

Będąc na diecie wegetariańskiej nie możemy zapomnieć o spożyciu owoców. Owoce powinny być spożywane jedynie dwa razy dziennie, w przeciwieństwie do warzyw, które powinniśmy spożywać nawet do pięciu razy dziennie. Dobrze byłoby zainteresować się placuszkami z dodatkiem owoców. Owoce mogą być dodatkiem do takich placuszków. Można je również dodać do masy, którą będziemy smażyć. W tej roli doskonale sprawdzą się dojrzałe, słodkie banany. Bardzo dobrym pomysłem będzie również spożywanie owoców w formie przekąski, najlepiej na surowo. To wspaniała opcja na drugie śniadanie. Pamiętajmy jednak, aby owoce spożywać wraz z orzechami, takimi jak na przykład orzechy laskowe czy włoskie. Nie ulega wątpliwości, że dobrze byłoby przyjrzeć się również sałatkom owocowym. Możemy polać je dressingiem miodowym lub syropem klonowym. Jak już zostało wspomniane powyżej, owoce można dodawać również do koktajlu. Sprawią one, że smak warzyw dodanych do koktajli będzie niemalże niewyczuwalny.

O czym jeszcze powinni pamiętać wegetarianie?

Jak już zostało wspomniane powyżej, każdy kto jest na diecie wegetariańskiej powinien spożywać dużą ilość warzyw oraz owoców. Nie ulega również wątpliwości, że nie powinniśmy unikać produktów mlecznych. Należy jednak sięgać po pełnowartościowy nabiał. Sery mogą stanowić doskonały dodatek do sałatek, co wspomniano już wyżej. Nie da się jednak nie zauważyć, że warto byłoby jadać również jogurty. W jogurtach naturalnych znajdziemy bowiem spore ilości dobroczynnych bakterii probiotycznych. Jeżeli jesteśmy na diecie odchudzającej, sięgajmy po jogurty z niską zawartością tłuszczu. Jeżeli jednak nie należy nam na utracie nadmiernych kilogramów, powinniśmy zainteresować się również jogurtami greckimi. Na pewno nie warto unikać również śmietany. Śmietany z powodzeniem możemy używać do zabielania zup. Na diecie wegetariańskiej, tak samo jak na diecie wegańskiej, dobrze byłoby zainteresować się warzywami strączkowymi. Wśród warzyw strączkowych szczególnie zasługujących na uwagę, należy wyróżnić chociażby ciecierzycę oraz soczewicę. W tym miejscu warto zaznaczyć, że istnieje wiele odmian soczewicy. Najbardziej popularna jest soczewica czerwona, która wymaga bardzo krótkiej obróbki termicznej. Popularna jest również soczewica zielona, którą należałoby gotować nieco dłużej niż soczewicę czerwoną. Nieco mniej znana jest soczewica brązowa, a także soczewica żółta. Czarna soczewica należy zaś do najmniej znanych odmian soczewic. Na pewno dobrze byłoby również zainteresować się fasolami. Warzywa strączkowe pomogą nam zastąpić mięso oraz ryby, bo tych produktów nie spożywa się na diecie wegetariańskiej. Z całą pewnością dobrze byłoby także popijać regularnie napary ziołowe. Wśród naparów zasługujących na szczególną uwagę należy wyróżnić chociażby miętę oraz rumianek lekarski. Zioła te wspaniale wspomogą pracę układu trawiennego. Na iwagę zasługuje także koper zwany fenkułem. Jest on szczególnie pomocny w walce ze wzdęciami, a jak powszechnie wiadomo częste spożywanie roślin strączkowych może prowadzić do wzdęć.