Jak powszechnie wiadomo, każdy człowiek powinien troszczyć się o to aby w jego codziennej diecie znalazła się pożądana ilość owoców i warzyw. Owoce i warzywa dostarczają bowiem naszemu organizmowi cennych witamin i minerałów. Należałoby zadbać o to, aby codziennie zjadać pięć porcji warzyw i dwie porcje owoców. Niezmiernie ważne jest jednak umiejętne ich wkomponowanie w jadłospis. Warto również troszczyć się o różnorodność na swoim stole.

Dlaczego warto jadać warzywa zielone?

Wśród najpopularniejszych warzyw zielonych na szczególną uwagę zasługują warzywa liściaste. Na pewno warto wprowadzić do swojej diety szpinak, rukolę, sałatę lodową, a także jarmuż. Zielone warzywa liściaste są prawdziwą bombą antyoksydantów, które chronią nas przed szkodliwym działaniem wolnych rodników. W zielonych warzywach liściastych znajdziemy również bardzo duże ilości witaminy C, która dba o prawidłowe funkcjonowanie naszego układu odpornościowego. Oprócz warzyw liściastych warto byłoby zwrócić uwagę na brokuły, które posiadają udowodnione właściwości antynowotworowe. Jeżeli zależy nam jednak na tym, aby pozyskać cenne składniki zawarte w brokułach musimy odpowiednio je przyrządzić. Najlepszym sposobem na ich przyrządzenie będzie ugotowanie ich na parze. Kolejnym zielonym warzywem, które warto wprowadzić do swojej diety jest ogórek. Zawiera on duże ilości wody, a jego atutem jest możliwość wszechstronnego wykorzystania. Warto docenić go także ze względu na niską kaloryczność, przez co z powodzeniem spożywać go mogą osoby na diecie odchudzającej. Ogórek posiada również właściwości przeciwnowotworowe. Jeżeli przygotujemy ogórki kiszone będziemy mogli cieszyć się również z probiotycznych właściwości tego warzywa. Powinniśmy także docenić właściwości cukinii. Im młodsza cukinia tym lepszy smak posiada. Jest to warzywo lekkostrawne i niskokaloryczne. Atutem cukinii jest wysoka zawartość żelaza, o czym nie każdy wie. Warzywo to możemy wykorzystać na wiele sposobów. Jadalne są również kwiaty cukinii.

Poznaj właściwości warzyw pomarańczowych.

Na uwagę wśród warzyw o pomarańczowej barwie zasługuje dynia. Warto docenić ją na wysoką zawartość beta-karotenu, przez co wykazuje pozytywne działanie na narząd wzroku. Dynia jest również warzywem lekkostrawnym, dlatego mogą ją bez obaw spożywać osoby mające kłopoty z układem trawiennym. Jest również niskokaloryczna, dlatego jest dobra dla osób dbających o linię. Dynię jeść warto także ze względu na walory smakowe. Świetnie komponuje się z imbirem, stanowi więc wspaniały składnik do lekkiej zupy. Na uwagę zasługują rozmaite odmiany tego apetycznego warzywa. Mowa tu chociażby o dyni hokkaido, a także o dyni piżmowej. Dynie te z powodzeniem możemy wykorzystać do przygotowania smakowitych ciast. Na uwagę zasługuje chociażby dyniowy sernik. Oprócz dyni, do jego przygotowania będzie nam niezbędny rzecz jasna dobrej jakości twaróg. Warto byłoby również zainteresować się tofu, jeżeli jesteśmy weganami. Tofu może bowiem spełnić podobną rolę do twarogu. Dzięki niemu oraz dyni powstać może wspaniała wariacja na temat tradycyjnego sernika. Kolejnym warzywem o pomarańczowej barwie, którym warto byłoby się zainteresować jest bez wątpienia marchew. Marchew to wspaniała skarbnica witaminy A. Witamina A jest zaś od wieków ceniona ze względu na dobroczynny wpływ na nasz organizm. Przede wszystkim, witamina A nadaje naszej skórze oraz włosom zdrowy wygląd. Dzięki niej silniejsze stają się również nasze paznokcie. Marchewka nadaje się do spożywania na surowo, ale można ją również poddawać obróbce termicznej. Jeżeli zależy nam na tym, aby marchew posiadała niski indeks glikemiczny, sięgnijmy po tę surową. Jeśli jednak nie przeszkadza nam wysoki indeks glikemiczny ugotowanej marchwi, możemy sięgnąć po nią. Marchewka w połączeniu z pomarańczą i imbirem stanowi znakomitą formę surówki do obiadu. Jest to warzywo dietetyczne, dlatego nie musimy martwić się o to, że będzie ono nieodpowiednie dla osób, które troszczą się o swoją sylwetkę. Na pewno dobrze byłoby także zwrócić uwagę na pomarańczową odmianę papryki. Podobnie jak w dyni, znajdziemy w tym warzywie duże ilości beta-karotenu, wspomagającego wzrok. Papryka pomarańczowa nada ciekawego wyglądu przyrządzanej przez nas sałatce warzywnej. Z powodzeniem można wykorzystać ją również do kanapek oraz zup.

Warzywa o czerwonej barwie – jaka jest ich moc?

Jeżeli zależy nam na zachowaniu zdrowia i urody, nie powinniśmy unikać spożywania warzyw o kolorze czerwonym. Oczywiście jednym z najpopularniejszych warzyw w tym kolorze jest pomidor. Pomidory warto jadać szczególnie świeże. Bardzo smaczne i niezwykle soczyste będą malinówki. Bez wątpienia należałoby zainteresować się nimi ze względu na wysoką zawartość dobroczynnego likopenu. Regularne spożywanie pomidorów obniża ryzyko zapadnięcia na wiele chorób cywilizacyjnych, takich jak na przykład cukrzyca typu drugiego, nadciśnienie czy choroby związane z układem krążenia. Pomidory są warzywami lekkostrawnymi, dlatego są polecane osobom z dolegliwościami ze strony układu trawiennego. Wówczas warto jednak jadać je bez skórki. Z całą pewnością pomidory warto dodawać do sałatek oraz zup. Kolejnym warzywem o czerwonej barwie jest papryka. Papryka, obok wspomnianego już wyżej pomidora należy do jednych z najbardziej popularnych warzyw. Z całą pewnością dobrze ją jadać na surowo, bo właśnie w tej formie zawiera ona najwięcej dobroczynnych właściwości. Dbajmy także o dodawania jej do zup oraz do sałatek. Papryka stanowi wspaniałe bogactwo witaminy C, która ma działanie przeciwrodnikowe. Papryka zawiera również cenne dla naszego zdrowia minerały. Jej atutem jest niski indeks glikemiczny oraz to, że nie traci ona większości swoich dobroczynnych właściwości po obróbce termicznej. Paprykę warto spożywać w towarzystwie pomidorów.