Jak powszechnie wiadomo, zdrowa i odpowiednio zróżnicowana dieta służy naszemu zdrowiu oraz naszej urodzie. Nie należy jednak zapominać o tym, że zdrowa dieta oznacza konieczność pewnych wyrzeczeń. Z całą pewnością dobrze byłoby zadbać o odpowiednią ilość owoców i warzyw w codziennym jadłospisie. Nie bez znaczenia jest również eliminacja wysoko przetworzonej żywności, takiej jak na przykład słone przekąski oraz produkty bogate w rafinowany cukier. Cukier jest zły w każdej ilości i postaci i nie wolno o tym zapominać. Warto jednak mieć na uwadze to, że istnieją jego zdrowe zamienniki.

Dosładzaj posiłki suszonymi owocami.

Nie od dziś wiadomo, że spożywanie dużej ilości owoców suszonych nie jest wskazane nikomu. Może bowiem spowodować efekt przeczyszczający, a także doprowadzić do bólów żołądka. Nie sposób również nie zwrócić uwagi na to, że większość owoców suszonych posiada wysoki indeks glikemiczny. Z tego też względu dobrze byłoby mieć na uwadze unikanie częstego spożywania ich, zwłaszcza przez osoby będące na diecie o niskim indeksie glikemicznym. Z całą jednak pewnością warto od czasu do czasu przygotować słodzone daktylami ciasto. Daktyle to owoce bardzo słodkie. Możemy zainteresować się zarówno owocami suszonymi jak i świeżymi. Nie sposób nie zauważyć, że daktylami można posłodzić ciasto. Zastąpią one tradycyjny biały i brązowy rafinowany cukier. Na pewno przy pomocy daktyli możemy również przygotować wspaniałe sosy, także wzbogacone w dodatek masła orzechowego. Dzięki temu jesteśmy w stanie osiągnąć smak zbliżony do smaku solonego karmelu. Na uwagę zasługują również morele suszone, które charakteryzuje nieco niższy indeks glikemiczny. Na pewno nadadzą się one do przygotowania spodów ciast po uprzednim ich zmiksowaniu. Na pewno dobrze byłoby przyjrzeć się również zdrowym oraz bogatym we właściwości odżywcze suszonym śliwkom. Śliwki suszone mogą z powodzeniem być stosowane przez osoby cierpiące na przewlekłe zaparcia. Na uwagę zasługują także suszone winogrona, zwane potocznie rodzynkami. Jeżeli chcemy słodzić ciasta i inne dania suszonymi owocami, pamiętajmy jednak o tym, aby użyć odpowiedniej ich ilości. Warto więc korzystać ze sprawdzonych przepisów. Bardzo wiele przepisów znajdziemy w internecie, a także w książkach kucharskich traktujących o zdrowej żywności.

Ksylitol czy erytrytol – który jest lepszy?

Nie ulega wątpliwości, że na uwagę zasługuje również ksylitol oraz erytrytol. Jeżeli poszukujemy substancji słodzącej, która posiada bardzo zbliżony stopień słodyczy do tradycyjnego białego cukru, postawmy raczej na ksylitol. Ksylitol, zwany również cukrem brzozowym jest wspaniałym dodatkiem do słodzenia ciast czy soków. Używamy go dokładnie w takich samych ilościach jak tradycyjnego białego cukru. Na pewno dobrze byłoby jednak pamiętać o tym, aby ksylitol wprowadzać do swojej diety stopniowo. Stosowany w zbyt dużych ilościach może bowiem spowodować efekt przeczyszczający. Na pewno dobrze jest również wiedzieć, że na ksylitolu nie wyrośnie nam ciasto drożdżowe. Ksylitol posiada jednak niski indeks glikemiczny, dlatego może być on z powodzeniem stosowany przez osoby, które mają trudności z prawidłową gospodarką węglowodanową. Na uwagę zasługuje również to, że ksylitol wspomaga walkę z próchnicą i pomaga zatroszczyć się o prawidłowy stan szkliwa. Na pewno jest również niskokaloryczny i będzie dobrym rozwiązaniem dla osób dbających o linię. Erytrytol, który również staje się coraz bardziej popularny, nie posiada niestety aż tak słodkiego smaku jak wspomniany ksylitol. Na szczęście możemy jednak cieszyć się jego niskim indeksem glikemicznym. Sprawdzi się on doskonale w przypadku osób będących na dietach odchudzających. Z dodatkiem erytrolu możemy przygotować ciasta, koktajle, a także sałatki owocowe. Zarówno ksylitol jak i erytrytol możemy zakupić w większości supermarketów. Możemy również otrzymać je w sklepach z ekologiczną żywnością.

Jakie jeszcze substancje słodzące są godne uwagi?

Wśród substancji słodzących, które są godne uwagi na uwagę zasługuje również stewia. Stewia jest rośliną polecaną osobom, które borykają się z cukrzycą typu drugiego. Wspaniale sprawdzi się również w diecie osób z hiperinsulinemią oraz insulinoopornością. Na pewno warto byłoby pamiętać także o tym, że stewia stanowi wspaniały komponent diety człowieka, który dba o linię i o swoje zdrowie. Stewii nie sposób odmówić delikatnie słodkiego smaku. Nie jest ona jednak rośliną tak słodką jak cukier. Posiada również pewien roślinny posmak, co może niektórym przeszkadzać. Atutem stewii jest jednak niski indeks glikemiczny i kaloryczność. Stewię można zakupić w większości sklepów ze zdrową żywnością. Z całą pewnością dobrze byłoby przyjrzeć się także miodom. Wbrew pozorom, miody, mimo swej kaloryczności stanowią całkiem dobry zamiennik rafinowanego cukru. Należy jednak mieć na uwadze, że miód miodowi nierówny. Unikajmy nade wszystko miodów sztucznych, które nie zawierają żadnych pozytywnych właściwości zdrowotnych, a mogą nam jeszcze zaszkodzić. Nie sposób również nie zauważyć, że dobrej jakości miody są sporo droższe od tych, które znajdziemy w popularnych supermarketach. Na pewno w miody warto zaopatrywać się w lokalnych pasiekach. Nie bez znaczenia jest również wybór odpowiedniego miodu. Do wyboru mamy łagodny miód lipowy, który warto docenić ze względu na subtelny smak. Na pewno jego atutem jest również przepiękny zapach. Z całą pewnością należy wspomnieć również o miodzie spadziowym, który charakteryzuje się wyrazistym smakiem i zapachem drzew iglastych. Nie ulega wątpliwości, że wspaniałe właściwości posiada również miód gryczany, wielokwiatowy oraz rzepakowy. Jeżeli jednak używamy miodu do słodzenia potraw, musimy mieć na uwadze umiar. Miodu nie należy również spożywać codziennie, bo mogłoby to odnieść skutek przeciwny od zamierzonego.